https://www.youtube.com/watch?v=oy6EaqFkFEs&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3vpy9UFoAUrQ5c7SVsVKbjk-wqUgfkET2oQbQH_Yi8-OSz1hosr_-jTlw

Jacaras

Powstały w 2009 roku zespół tworzą absolwenci Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej
im. Karola Lipińskiego oraz inni znani w środowisku wrocławskim muzycy. Kierownikiem grupy jest
prof. Piotr Zaleski, prowadzący w uczelni klasę gitary. Od 2013 roku zespół na stałe współpracuje
z wokalistką meksykańskiego pochodzenia Julietą Gonzalez-Springer – absolwentką Centrum Muzyki
Dawnej w Genewie.
Zespół wykonuje tańce i pieśni Hiszpanii okresu baroku, znajdujące się w XVII i XVIII-wiecznych tabulaturach
gitarzystów hiszpańskich, opracowane na współczesne instrumentarium. Niektóre z tańców
odegrały znaczącą rolę w historii muzyki i są znanymi do dzisiaj formami, jak tarantela, fandango czy
wariacyjnie opracowywana przez stulecia folia. Inne przetrwały w społecznościach lokalnych (canario),
wiele zaś popadło w zupełne zapomnienie (mariona, cumbee). Wspólną cechą wszystkich tańców jest
ciekawa, różnorodna rytmika, która później legła u podstaw tworzącego się w XIX wieku w Hiszpanii
stylu, znanego dziś powszechnie jako flamenco. Rytm podkreślany był nie tylko użyciem kastanietów,
tamburyna, ale specyficznymi uderzeniami w struny gitary (rasgueado), a nawet w pudło rezonansowe.
Tańce improwizowano, dokonując szeregu przekształceń-wariacji, jak było to w zwyczaju gitarzystów –
pierwsze znane dziś z publikacji wariacje muzyczne to gitarowe Diferencias Luysa de Narvaeza z 1538
roku. W tańcach mieszają się wpływy kultury hiszpańskiej, indiańskiej, a nawet afrykańskiej, którymi
interesowali się Hiszpanie penetrujący obszary Ameryki.